Čistě elektrický koncepční vůz Concept Recharge, označovaný jako manifest budoucnosti automobilky Volvo Cars, představuje mnohem více než jen ukázku budoucího designového jazyka a produktové strategie značky.
Prostřednictvím koncepčního vozu Concept Recharge demonstruje společnost Volvo Cars kroky, které hodlá v zájmu snížení celkové uhlíkové stopy podniknout ve všech oblastech vývoje čistě elektrických vozů. Společnost má v plánu od roku 2030 prodávat pouze čistě elektrická vozidla a do roku 2040 se chce stát klimaticky neutrální společností řídící se principy oběhové ekonomiky.
Pokud budeme v interiérech našich vozů používat udržitelné materiály, vybavíme je pneumatikami z recyklovaných a obnovitelných materiálů, zlepšíme jejich aerodynamiku a podnikneme další opatření, můžeme tím udělat obrovské kroky pro snížení uhlíkové stopy na vůz.
V automobilce Volvo Cars věříme, že jestliže tyto kroky spojíme s využitím čisté energie v rámci celého dekarbonizovaného dodavatelského řetězce, výrobního procesu a fáze užívání vozu, dokážeme snížit množství emisí CO2 připadající na životní cyklus automobilu o 80 % oproti modelu Volvo XC60 roku 2018, aniž by došlo ke ztrátě neodmyslitelné prémiové kvality, jíž jsou vozy Volvo proslulé.
To by v praxi mohlo znamenat, že pokud se bude Volvo Concept Recharge nabíjet elektrickou energií ze 100% obnovitelných zdrojů, mohlo by dojít ke snížení emisí CO2 za celkový životní cyklus vozu pod 10 tun.
„S tím, jak vstupujeme do věku elektrických automobilů, se stává klíčovým faktorem dojezd vozu na jedno kompletní nabití akumulátoru,“ uvedl Owen Ready, ředitel pro strategii a design značky ve společnosti Volvo Cars. „Jednoduchým řešením by bylo přidat další akumulátory, což nicméně není totéž, jako když dnes jednoduše přidáme palivovou nádrž, protože akumulátory zvyšují hmotnost vozu i uhlíkovou stopu. Místo toho musíme v zájmu prodloužení dojezdu zvýšit celkovou efektivitu. S koncepčním vozem Concept Recharge zkoumáme tenzi mezi potřebou efektivity a touhou po stejné prostornosti, pohodlí a jízdním zážitku, jaké nabízejí dnešní vozy SUV.“
Pokud jde o využívání udržitelných a přírodních materiálů ve svých vozech, společnost Volvo Cars stojí v popředí svého průmyslového odvětví a Concept Recharge představuje další důkaz její ambice pokračovat v tomto duchu i do budoucna.
Design jeho interiéru je bohatý na udržitelné materiály, a to jak přírodní, tak i recyklované: vzpomeňte si například na švédskou vlnu získanou ze zodpovědných zdrojů, ekologicky šetrné textilní materiály a lehké kompozity vyrobené z přírodních materiálů.
Ze švédské vlny získané ze zodpovědných zdrojů se vyrábí plně prodyšná přírodní tkanina bez aditiv. Tento příjemný měkký materiál je využíván na čalounění opěradel sedadel a horní části palubní desky, zatímco podlaha a spodní části dveří jsou pokryty koberečky ze 100% vlny.
Sedáky a povrchy dveří, jichž se cestující běžně dotýkají, jsou vyrobeny z materiálu, který je získán environmentálně zodpovědným způsobem a obsahuje vlákna Tencel™ z celulózy. Mezi přednosti tohoto materiálu patří nejen velká odolnost a pevnost, ale také příjemná měkkost na dotek. Díky využívání vláken Tencel, která jsou vyráběna velmi efektivním procesem z hlediska spotřeby vody a elektrické energie, mohou designéři automobilky Volvo omezit množství používání plastových dílů v interiéru.
U opěradel a opěrek hlavy je stejně jako u části volantu využíván nový materiál vyvinutý společností Volvo Cars pod názvem Nordico. Jedná se o měkký materiál vyrobený z biologicky rozložitelných a recyklovaných složek, které pocházejí z udržitelných švédských a finských lesů, díky čemuž je uhlíková stopa tohoto materiálu o 74 % nižší, než je tomu u kůže.
V ostatních částech interiéru, včetně spodních úložných prostor, zadní části opěrky hlavy a opěrky nohou, využívá Volvo Concept Recharge lněný kompozit vyvinutý společností Volvo Cars ve spolupráci s jejími dodavateli. V rámci tohoto materiálu jsou vlákna lnu smíchána s kompozity, díky čemuž získává výsledný materiál pevnost a lehkost, ale současně působí atraktivně a přirozeně.
Z lněného kompozitu jsou vyrobeny i díly exteriéru, jako jsou přední a zadní nárazníky nebo vnější prahové lišty. Díky využívání lněného kompozitu uvnitř i vně vozu dochází k výraznému snížení množství plastových dílů.
„Prostřednictvím koncepčního vozu Concept Recharge jsme vytvořili komfortní a funkční rodinný prostor,“ uvedla ředitelka pro design interiéru Lisa Reeves. „Vzhledem k použití přírodních materiálů a harmonickému sladění textury a tónů nabízí kabina sofistikovanou atmosféru odrážející nadčasovou eleganci prémiového skandinávského designu.“
Protože zde spalovací motor uvolnil místo čistě elektrickému pohonu, pneumatiky u tohoto vozu hrají ještě důležitější roli. Nejenže jsou klíčové z hlediska bezpečnosti, ale také velkou měrou přispívají k delšímu dojezdu na jedno nabití akumulátoru. To znamená, že pneumatiky pro elektromobily musejí představovat vrchol technologického vývoje.
Z toho důvodu je Concept Recharge vybaven speciálními pneumatikami značky Pirelli, které jsou vyrobeny zcela bez použití minerálních olejů a z 94 % z nefosilních materiálů zahrnujících recyklované a obnovitelné materiály, jako jsou přírodní kaučuk, biokřemík a biopryskyřice. V tomto složení se odráží cirkulární přístup, který sdílejí obě společnosti, Volvo Cars i Pirelli, s důrazem na snižování spotřeby zdrojů a dopadu na životní prostředí.
Kromě udržitelných materiálů, elektrického pohonu a speciálních pneumatik přispívá tento koncepční vůz ke zlepšení ekologické důvěryhodnosti vozů SUV také díky své efektivitě a aerodynamice.
Prostřednictvím koncepčního vozu Concept Recharge naznačuje společnost Volvo Cars svou budoucnost v oblasti aerodynamiky. Sem spadají například inovativní aerodynamické prvky exteriéru, které usnadňují proudění vzduchu. Mezi ty patří nový design kol, nižší střecha a vzpřímenější záď.
Vůz má stále klasický tvar SUV, který nicméně umožňuje lepší proudění vzduchu v zájmu zvýšení dojezdu a současně nabízí neuvěřitelné prostorové možnosti, které přirozeně přicházejí s elektromobily a jejich sníženou podlahou.
„Zatímco se stále zvyšuje poptávka spotřebitelů po výhodách vozů SUV, my jsem odhodláni vyrábět vozy nabízející kýženou bezpečnost a pohodlí, u nichž je však minimalizován jejich dopad na životní prostředí,“ sdělil Owen Ready.
Zdroj: VCCR