Do roku 2030 máme v plánu prodávat pouze plně elektrická vozidla a v roce 2040 již chceme být klimaticky neutrální společností. Tento jasně definovaný plán k dosažení kompletní elektrifikace představuje jeden z nejambicióznějších transformačních plánů tradičních automobilových značek.
Abychom zdůraznili vážnost tohoto závazku, dnes jsme na klimatické konferenci Climate Week
NYC oznámili, že na začátku roku 2024 ukončíme veškerou výrobu vozů Volvo vybavených naftovým motorem. Za několik málo měsíců tedy bude vyroben poslední dieselový vůz Volvo,
čímž se společnost Volvo Cars zařadí mezi první automobilky, které k tomuto kroku přistoupily.
Tento milník následuje naše loňské rozhodnutí ukončit vývoj nových spalovacích motorů. S tím také souvisí to, že jsme v roce 2022 odprodali náš podíl ve společnosti Aurobay, o jejíž vlastnictví jsme se dělili a která představovala naše poslední aktiva vztahující se ke spalovacím motorům. Na další vývoj spalovacích motorů již tedy nehodláme vynaložit ani korunu z našeho rozpočtu určeného na výzkum a vývoj.
„Elektrické pohonné jednotky jsou naší budoucností, protože představují lepší řešení než spalovací motory: produkují méně hluku a méně vibrací a z pohledu našich zákazníků jsou s nimi spojeny nižší náklady na servis a nulové emise ve výfukových plynech,“ uvedl Jim Rowan, generální ředitel společnosti Volvo Cars. „My se nyní plně soustředíme na vytvoření širokého portfolia prémiových plně elektrických vozů, které splňují vše, co naši zákazníci od značky Volvo očekávají. A jsou také klíčovou součástí naší reakce na klimatickou změnu.“
Naléhavá potřeba jednat
My všichni potřebujeme elektrifikaci, protože je to správná věc. V nedávné zprávě o hodnocení globálního klimatu Global Climate Stocktake vydané Organizací spojených národů je zdůrazněna naléhavost klimatické krize, které lidstvo čelí, a také potřeba jednat.
„V této době, která je zásadní pro naši planetu i celé lidstvo, svět potřebuje vedení,“ prohlásil dále Jim Rowan. „Je nejvyšší čas na to, aby průmysloví a političtí lídři byli silní a rozhodní a přišli se smysluplnou politikou a akcemi na podporu boje s klimatickou změnou. Jsme odhodláni sehrát svou roli a apelujeme na naše souputníky i vůdčí osobnosti po celém světě, aby se také ujali svých rolí.’“
Abychom na tento fakt ještě více poukázali, náš ředitel pro udržitelnost Anders Kärrberg se na letošní klimatické konferenci Climate Week NYC účastní akce pořádané koalicí Accelerating to Zero (A2Z). Koalice A2Z, která byla vytvořena na klimatickém summitu COP27, nabízí víceúčelovou platformu pro signatáře Glasgowské deklarace o nulových emisích osobních a dodávkových vozů.
Platforma A2Z nám umožňuje vzájemně spolupracovat a koordinovat akce s ostatními zúčastněnými v rámci směřování ke společnému cíli koalice, tedy k dosažení 100% podílu vozidel bez emisí ve výfukových plynech na světovém prodeji do roku 2040, přičemž by na předních trzích mělo být tohoto milníku dosaženo nejpozději v roce 2035.
Přestože je náš vlastní cíl v oblasti elektrifikace ambicióznější, doufáme, že svým jednáním, jako je naše dnešní oznámení o ukončení výroby dieselových vozidel, zapojení do diskuse v rámci koalice A2Z a další aktivity v rámci klimatické konference Climate Week NYC, inspirujeme další společnosti k odvážnějšímu postupování s ohledem na přijímání opatření proti změně klimatu.
Měnící se výhled do budoucnosti
Naše rozhodnutí od začátku roku 2024 zcela vyřadit z naší nabídky naftové motory jasně ukazuje, jak rychle se tváří v tvář klimatické krizi mění automobilový průmysl i poptávka zákazníků.
Ještě před čtyřmi lety byly vznětové motory na území Evropy naším každodenním chlebem, což platilo i pro většinu dalších výrobců automobilů. Většina vozů, které jsme v roce 2019 prodali na kontinentu, byla poháněna naftovým motorem, zatímco se elektrifikované modely teprve začínaly prosazovat.
Tento trend se v důsledku měnící se poptávky na trhu, přísnějších emisních norem a také díky našemu zaměření na elektrifikaci během několika málo let do značné míry obrátil. Většinu našeho evropského prodeje nyní tvoří elektrifikované vozy s plně elektrickým nebo plug-in hybridním pohonem.
Snížení počtu dieselových vozů v ulicích má mimo jiných výhod pozitivní vliv na kvalitu ovzduší ve městech. Ačkoli naftové vozy produkují méně emisí CO2 než jejich benzínové obdoby, vypouštějí
do ovzduší větší množství dalších plynů, jako jsou oxidy dusíku (NOX), které mají zejména v zastavěných oblastech negativní vliv na kvalitu vzduchu.